A német Lild elstartoltatta a jövőt vegán termékei árképzésével
A német Lidl fenntarthatósági vezetője, Amali Bunter a ProVeg International-nek adott interjújában arról számolt be, hogy a vállalatcsoport ambíciózus célokat tűzött ki maga elé, amelyeket 2030-ra szeretne megvalósítani.
Amali Bunter a beszélgetésben elmondta, hogy a Lidl elkötelezett a tudatos táplálkozás, az egészséges és fenntartható étrend népszerűsítése mellett. Az áruházlánc terveit a „nettó nulla célok*” elérése és a „Planetary Health Diet” elv vezérli. Elkötelezettségük pedig 3 fő pillérre épül:
- egészséges táplálkozás,
- fenntartható táplálkozás és
- a fogyasztók elkötelezettsége.
* A nettó nulla cél az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának lehetőség szerinti csökkentése és a nem kiküszöbölhető kibocsátások kompenzálása széndioxid-lekötésre alkalmas technológiákkal.
Vagány árképzés a Lidl vegán termékcsaládjánál
2023. október 11-én a Lidl komoly elhatározának adott hangot. Több mint 3200 németországi üzletében a saját márkás vegán termékcsaládja, a Vemondo árait az azokkal egyenértékű állati eredetű termékeinek árához igazítja. Az áruházlánc a növényi és állati fehérjék arányát elemezte aktuális termékkínálatában, mielőtt kitűzte maga elé ezt a célt. A kezdeményezés elindulása óta még nem telt el annyi idő, hogy hosszútávú következtetéseket lehessen levonni, de az iparági vita elindult, ahogyan azt a Lidl remélte. Maga az áruházlánc épp erre számított, amikor döntésével a változás motorja szerepét vállalta magára. A fenntarthatósági vezető szerint pedig a kipattant viták még nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy a fenntarthatóság és tudatos táplálkozás eléréséhez közös – többek között kereskedelmi – erőfeszítésekre van szükség.
A döntés hatással van az európai kiskereskedelemre
A dominóelv működik: a hír hallatán olyan élelmiszeráruház-láncok, mint az Aldi Süd, a Billa, a Penny és a Kaufland is bejelentették különböző árképzési kezdeményezéseiket. A Lidl-hez hasonló kiskereskedők a következő hónapok és évek során megfigyelik az árparitással kapcsolatos döntéseik hatását egy olyan jövő felé haladva, ahol a tudatos táplálkozás áll majd a fókuszban.
A magyar piacra sem hatástalanok a fenntarthatósági törekvések. A Pénzcentrumon megjelent cikkek tanúsága szerint hazánkban is hasonló folyamat figyelhető meg. Az FMCG-szektor szereplői a lapnak elismerték, hogy a fogyasztási szerkezetben komoly átalakulás érzékelhető. Piaci statisztikák is igazolják, hogy a magyarok is egyre tudatosabb fogyasztói döntéseket hoznak.
Miután a NÉGYOSZ nemrégiben végezte el kutatását a hazai fogyasztási szokásokról, és jutott arra az eredményre, hogy az élelmiszervásárlási döntéseket legnagyobb mértékben az árak befolyásolják, ez a hír előre vetíti, hogy azonos árak esetén minden bizonnyal többen fogják a növényi alapú alternatívát kipróbálni, és talán rendszeresen is választani.