
Eljött az idő, amikor a húsipar növényi irányt vesz
A növényi alapú élelmiszerek piaca már nem csak az újítóké és startupoké. Ahogy a fogyasztói igények változnak, és egyre nagyobb a nyomás a fenntarthatóság irányába, úgy lépnek be a piacra a legnagyobb hús- és tejipari vállalatok is – sokszor csendben, máskor kifejezetten látványosan.
A ProVeg International legfrissebb elemzése 5 olyan, hagyományosan állati eredetű termékeket gyártó céget mutat be, amelyek sikeresen léptek be a növényi fehérjék piacára. A tanulság, ami akár jó hír is lehet: nincs egyetlen, mindenki számára működő recept. A még jobb hír: vannak visszatérő mintázatok, amelyekből tanulhatunk.
Megszokott csomagolás, új tartalommal
A brit Richmond példája jól mutatja, milyen sokat számít az ismerős érzés ereje. A már jól bejáratott márkanév alatt dobták piacra növényi alapú kolbászaikat, a megszokott zöld csomagolásban, ismerős betűtípussal és barátságos hangvétellel. A fogyasztók – különösen a flexitáriánusok – így könnyebben mondtak igent a növényi alternatívákra.

A sikerhez hozzájárult a márka erőteljes Veganuary kampánya és a széles körű bolti jelenléte. Ennek köszönhetően Richmond rövid idő alatt a három legnagyobb húsmentes márka közé került az Egyesült Királyságban. És a cég még akkor is újított, amikor 2024-ben megtorpant a termékkategória növekedése: jöttek a növényi alapú snackek és továbbfejlesztett receptek.
Akik időben léptek
A német Rügenwalder Mühle már 2014-ben elkezdte a vegetáriánus termékek gyártását. Mára több bevétele származik növényi alapú élelmiszerekből, mint a hagyományos, húsosokból.
Mi a titkuk? Őszinte kommunikáció, prémium minőségű alapanyagok és belső szakértelem. Például a hentesmesterek, akik aktívan részt vettek a növényi receptek kidolgozásában. Ez nem csak hitelesebbé tette a váltást, de megerősítette a vásárlók bizalmát is.

Amit érdemes megjegyezni
Legyen szó kisebb cégek, márkák felvásárlásáról (mint a Maple Leaf Foods vagy a Nestlé esetében), receptúra-átalakításról (például a Tyson Raised & Rooted vonala), vagy időben történő cselekvésről (Rügenwalder Mühle), ezek a cégek nem csak egy divathullámot lovagoltak meg. Közös bennük, hogy meglévő erősségeikre építve, tudatosan léptek be a növényi alapú étrend, a növényi alapú élelmiszerek piacára. Ilyen erősségek:
- a márka ismertsége,
- kiterjedt forgalmazói hálózata,
- a fogyasztói bizalom és
- a működési méretek.
De nem minden arany, ami zöld
A sikersztorik mellett fontos tanulság is rejlik ezekben a példákban, mégpedig az, hogy az áttérés nem garancia a sikerre. A csomagolás csökkentése, a termékkínálat szűkítése és a változó fogyasztói szokások még a legnagyobb márkákat is próbára teszik.
A kulcs:
- a rugalmasság,
- a fogyasztók igényeinek folyamatos figyelése és
- a folyamatos fejlesztés.
A növényi alapú élelmiszerek piacán egyre kiélezettebb a verseny, ezért fontos minden tartópillérre odafigyelni, ha a márka növekedést szeretne elérni. – írta a Vegconomist.
Ha te is elkötelezett vagy a növényi jövő iránt, és még nem írtad alá Manifesztónkat, itt és most megteheted. Köszönjük!
Kiemelt fotó: Richmond