Hírek
Az utóbbi 2 évben az európaiak 41,8%-a próbált ki alternatív fehérjéket

Az utóbbi 2 évben az európaiak 41,8%-a próbált ki alternatív fehérjéket

Az FMCG Gurus és a V-Label, amely a világ talán legismertebb vegán és vegetáriánus termékhitelesítő független szervezete, közös, 13 országra kiterjedő felmérése bemutatta az európai fogyasztók változó hozzáállását az alternatív fehérjékhez és a fenntarthatósághoz.

A kutatás szerint az európaiak 52,2%-a változtatott az étrendjén az elmúlt két évben, és 29,2%-uk csökkentette a vöröshús-fogyasztását. Emellett 41,8%-uk kipróbált alternatív fehérjeforrásokat, például hüvelyeseket és növényi alapú élelmiszereket.

Ezeket a változásokat főként a növényi alapú ételek egészségügyi előnyeinek tudatosítása, az állattenyésztés környezeti hatása és az állatjóléti aggályok vezérlik. Ugyanakkor az árral, az elérhetőséggel és az ízzel kapcsolatos korlátok továbbra is akadályozzák a növényi alternatívák szélesebb körű elterjedését.

A fogyasztók és a fenntarthatóság

Az eredmények azt is mutatják, hogy az európai fogyasztók 44,5%-a szerint a környezet már visszafordíthatatlan károkat szenvedett el, míg 69,2%-uk elvárja a márkáktól, hogy tájékoztassák őket a fenntarthatóságról. A megkérdezettek 35,1%-a próbált fenntarthatóbb élelmiszermárkákat keresni, és 26,6%-uk váltott környezetbarátabb kiskereskedőre.

A fenntartható élelmiszer már nem csupán rétegprobléma

A kutatás eredményeire reagálva a V-Label arra ösztönzi a márkákat, hogy növeljék a növényi alapú termékek elérhetőségét, hangsúlyozzák azok egészségügyi és környezeti előnyeit, fektessenek be fogyasztói edukációs kampányokba, és növeljék az átláthatóságot egyértelmű címkézéssel és tanúsítványokkal.

Alternatív fehérje a vegán hamburgerpogácsa
Alternatív fehérje: növényi alapú hamburgerpogácsa / Fotó: Pixabay

Más kutatások is alátámasztják, hogy az európaiak egyre inkább a növényi alapú étrend felé fordulnak. Egy 2023 végén közzétett felmérés szerint az európaiak 51%-a és a britek 48%-a aktívan csökkenti húsfogyasztását.

Emellett a ProVeg által az EU Smart Protein projekt keretében közzétett adatok szerint a spanyol fogyasztók 48%-a csökkentette húsfogyasztását az előző évben. Az egy főre jutó húsfogyasztás pedig több európai országban – köztük Hollandiában, Ausztriában és Németországban – csökkenő tendenciát mutat.

„A fenntarthatóság már nem csupán egy rétegprobléma. A fogyasztók többsége számára prioritássá vált, hiszen 71,3%-uk úgy véli, hogy a márkáknak többet kellene tenniük a bolygó védelméért” – mondta Martin Ranninger, a V-Label International társigazgatója. – „A fogyasztók 62%-a szeretne fenntarthatósági információkat látni a termékek csomagolásán, 44%-uk pedig a vásárlás helyszínén. A V-Label pontosan ott van, ahol az európai fogyasztók többsége elvárja az élelmiszermárkáktól és kiskereskedőktől a világos és átlátható kommunikációt.”

Kiemelt fotó forrása: Pixabay