
Az utóbbi 2 évben az európaiak 41,8%-a próbált ki alternatív fehérjéket
Az FMCG Gurus és a V-Label, amely a világ talán legismertebb vegán és vegetáriánus termékhitelesítő független szervezete, közös, 13 országra kiterjedő felmérése bemutatta az európai fogyasztók változó hozzáállását az alternatív fehérjékhez és a fenntarthatósághoz.
A kutatás szerint az európaiak 52,2%-a változtatott az étrendjén az elmúlt két évben, és 29,2%-uk csökkentette a vöröshús-fogyasztását. Emellett 41,8%-uk kipróbált alternatív fehérjeforrásokat, például hüvelyeseket és növényi alapú élelmiszereket.
Ezeket a változásokat főként a növényi alapú ételek egészségügyi előnyeinek tudatosítása, az állattenyésztés környezeti hatása és az állatjóléti aggályok vezérlik. Ugyanakkor az árral, az elérhetőséggel és az ízzel kapcsolatos korlátok továbbra is akadályozzák a növényi alternatívák szélesebb körű elterjedését.
A fogyasztók és a fenntarthatóság
Az eredmények azt is mutatják, hogy az európai fogyasztók 44,5%-a szerint a környezet már visszafordíthatatlan károkat szenvedett el, míg 69,2%-uk elvárja a márkáktól, hogy tájékoztassák őket a fenntarthatóságról. A megkérdezettek 35,1%-a próbált fenntarthatóbb élelmiszermárkákat keresni, és 26,6%-uk váltott környezetbarátabb kiskereskedőre.
A fenntartható élelmiszer már nem csupán rétegprobléma
A kutatás eredményeire reagálva a V-Label arra ösztönzi a márkákat, hogy növeljék a növényi alapú termékek elérhetőségét, hangsúlyozzák azok egészségügyi és környezeti előnyeit, fektessenek be fogyasztói edukációs kampányokba, és növeljék az átláthatóságot egyértelmű címkézéssel és tanúsítványokkal.

Más kutatások is alátámasztják, hogy az európaiak egyre inkább a növényi alapú étrend felé fordulnak. Egy 2023 végén közzétett felmérés szerint az európaiak 51%-a és a britek 48%-a aktívan csökkenti húsfogyasztását.
Emellett a ProVeg által az EU Smart Protein projekt keretében közzétett adatok szerint a spanyol fogyasztók 48%-a csökkentette húsfogyasztását az előző évben. Az egy főre jutó húsfogyasztás pedig több európai országban – köztük Hollandiában, Ausztriában és Németországban – csökkenő tendenciát mutat.
„A fenntarthatóság már nem csupán egy rétegprobléma. A fogyasztók többsége számára prioritássá vált, hiszen 71,3%-uk úgy véli, hogy a márkáknak többet kellene tenniük a bolygó védelméért” – mondta Martin Ranninger, a V-Label International társigazgatója. – „A fogyasztók 62%-a szeretne fenntarthatósági információkat látni a termékek csomagolásán, 44%-uk pedig a vásárlás helyszínén. A V-Label pontosan ott van, ahol az európai fogyasztók többsége elvárja az élelmiszermárkáktól és kiskereskedőktől a világos és átlátható kommunikációt.”
Kiemelt fotó forrása: Pixabay