Hírek
A húsipar már azt kutatja, mivel tudja a vörös hús újbóli vásárlására ösztönözni az embereket

A húsipar már azt kutatja, mivel tudja a vörös hús újbóli vásárlására ösztönözni az embereket

Egyre többen választják a húsfogyasztás csökkentését vagy húsok teljes elhagyását, és még a flexitáriánusok is inkább szárnyast vagy halat fogyasztanak, mint vörös húst. A vörös húsokra költött összegek ugyan nőttek az elmúlt néhány évben, a vásárolt mennyiség azonban 2020 óta folyamatos csökkenést mutat. Ez nekünk, akik a növényi élelmiszerekre való átállást szükségszerűnek tartjuk, jó hír, de természetesen a húsipar megteszi, amit meg tud, annak érdekében, hogy visszacsalogassa az elpártoló vagy a mértékletesebb fogyasztást választó vásárlóit.

Az AHDB (a brit környezetvédelmi minisztérium alá tartozó Mezőgazdasági és Kertészeti Fejlesztési Tanács) nemrégiben kutatást végzett, amelyben a szervezet azt vizsgálta, mivel lehetne a vásárlókat újból a vörös hús gyakoribb vásárlására ösztönözni. Az eredményekből kiderült, hogy a vásárlók számára fontos az állatjólét és ezek igazolását tanúsítványok, jelölések formájában is keresik a csomagoláson, ugyanakkor az, hogy ne fogyasszanak állatok használatával járó termékeket, még várat magára.

Mi ösztönzi és mi riasztja el a vásárlókat?

Az AHDB elvégezte a vásárlói adatok elemzését, amely után arra a következtetésre jutottak, hogy a vásárlók újbóli motiválására van szükség, ha a húsipari cégek szeretnék növelni eladásaikat. A kutatással azt szerették volna megérteni, hogyan optimalizálható a hús csomagolása és címkézése, hogy a fogyasztók újra foglalkozzanak a vörös hús kategóriájával.

A kutatás célja volt, hogy segítse a kiskereskedőket és a feldolgozókat azzal kapcsolatban, hogy a vásárlók mit keresnek az élelmiszer-csomagolásokon, ami befolyásolhatja vásárlási szándékukat.

Mi a NÉGYOSZ részéről hiányoljuk, hogy az állásfoglalás nem tartalmazza, hogy egy olyan korban, egy olyan helyzetben, amikor a tudatosság, a fenntarthatóság, a környezetvédelem az állati eredetű élelmiszerek jelentős csökkentését, míg a növényi étrend elterjedését sürgeti, miért kell a fogyasztókat visszacsalni egy ezekkel a törekvésekkel ellentétes életmódra.

A csomagoláson feltüntetendő 3 legfontosabb ösztönző

Mit kell a csomagoláson feltüntetni ahhoz, hogy inspiráló legyen a vásárlók számára? Elsősorban ezt vizsgálta a brit kutatás, 3 kategóriába osztva:

1. Inspiráció
A felmérés eredménye szerint az inspiráció volt a vásárlási szándék legnagyobb hajtóereje. A vásárlókat az ízletes ételek képei vonzották; ezért az eladási adatok növeléséhez elengedhetetlen, hogy a csomagoláson ilyenek legyenek szemben az állatipari telepek és állatok fotóival. A fogyasztók azt is tapasztalták, hogy a főzési időkre vonatkozó információk nagyobb önbizalmat adtak nekik – különösen a kevésbé ismert termékek esetében.

2. Tájékoztatás egészségről és származásról
A vásárlók kedvelték az egészséggel és a származással kapcsolatos információkat, hogy segítsenek nekik megalapozott döntést hozni a vásárlással kapcsolatban. Az egészség a vásárlás hajtóereje (a brit felmérés szerint), különösen az alacsony zsírtartalom, a vitamin- és ásványianyag-tartalom fontos információ számukra. Szintén fontos a brit (helyi) származás hangsúlyozása, valamint a gazdálkodási módszerek feltüntetése (pl. a füves takarmányozást vagy a szabadtartást tekintve), valamint az összes biztosítási rendszer.

A kutatás eredményéből az is látható, hogy az eladás serkentése érdekében a csomagolásoknak ki kell emelniük a vörös hús fogyasztói előnyeit, különösen az alacsony zsírtartalom és B12-vitamin esetében, ügyelve arra, hogy egyértelmű legyen, hogy ezek természetes tulajdonságok, nem mesterségesen adták hozzá.

A vásárlók szeretik, ha kiemelik a származási adatokat, és lehetőség szerint a biztosítási rendszerek logóit is elhelyezik a csomagolásokon.

3. Megnyugtatás a környezettel és a gazdálkodással kapcsolatban
Azoknak a vásárlóknak, akik csökkentették húsfogyasztásukat, a legjobban a gazdálkodásról és a fenntarthatóságról szóló információk tetszettek.

A kutatás eredményének egy további megállapítása, hogy nem érdemes telezsúfolni a címkéket túl sok üzenettel, mert ez megnehezíti a vásárlók eligazodását. Az ideális egy hosszabb üzenet, ezen kívül pedig néhány egyszerűbb pont használata volt. A vásárlók nem szerették az olyan címkéket és matricákat, amelyek túl nagy részt takartak el a csomagolásban lévő termékből.

A NÉGYOSZ álláspontja

Érdekesnek tartjuk és örülünk annak, hogy a vásárlók számára az állatjólét, a gazdálkodás, a takarmányozási forma (amelyből a legeltetés a legalacsonyabb százalékban szerepel) és a származási hely egyre fontosabb tényező, tehát úgy tűnik, szándékukban áll felelős fogyasztói döntéseket hozni. Ugyanakkor ezt abban a hiszemben teszik, hogy a vörös hús egészséges, fenntartható, és ha az állatjólétinek titulált intézkedéseket tanúsítottan betartja a gazdaság, akkor minden rendben van.

Ez számunkra azt jelenti, hogy valami elindult, de annak érdekében, hogy a fogyasztók hiteles információkat kapjanak a húsok, itt pl. a vörös húsok környezeti és egészségre gyakorolt hatásáról, hozzátéve az állatjogi helyzetet is, Európa-szerte még sokat kell dolgoznunk.