Hírek
Az olasz kormány hajlandó felülvizsgálni a növényi alapú címkézésre vonatkozó tiltást

Az olasz kormány hajlandó felülvizsgálni a növényi alapú címkézésre vonatkozó tiltást

Olaszország tavaly novemberben fogadott el egy rendeletet, amely megtiltja a vállalatoknak, hogy olyan ismert élelmiszerneveket használjanak, mint a „szalámi” vagy a „steak”, hogy megvédjék a fogyasztókat attól, hogy a növényi alapú termékeket összekeverjék az állati eredetű élelmiszerekkel. Miközben a szabályt ezekben a napokban is be kell tartani, a kormány tárgyalásokat folytat a növényi alapú élelmiszer-ágazatot képviselő Unione Italian Food céggel, hogy közös megegyezésre jussanak a hús alternatíváinak jelöléséről. A kormány hangsúlyozta: célja nem az, hogy az olasz cégeknek ártson, hanem hogy megteremtse az üzleti érdekek és a fogyasztóvédelem egyensúlyát.

Valsoiai növényi alapú hamburgerpogácsa csomagolása az olasz piacon
Valsoiai növényi alapú hamburgerpogácsa csomagolása az olasz piacon / Fotó: Valsoia

Nincsenek jelei a zavartságnak

A Good Food Institute Europe friss felméréséből kiderül, hogy az olasz cégeknek jelentős anyagi terhekkel kell szembenézniük, mivel a márka- és a csomagolásváltás több ezer euróba kerülne. Ennél is fontosabb azonban, hogy a megkérdezett vállalatok úgy érvelnek, hogy az olyan kifejezések, mint a „kebab”, elengedhetetlenek a növényi alapú alternatívák természetének jelzéséhez, jellemzőik megértéséhez, valamint a főzéshez és tálaláshoz. Ezzel párhuzamosan az olasz cégek által végzett felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók teljesen megértik, hogy mit vásárolnak, és a mai napig nem érkezett jelentés zavarról.

Eközben más kutatások azt mutatják, hogy az olaszok 60%-a és az európai polgárok többsége úgy gondolja, hogy a vállalatoknak meg kellene engedni, hogy a termékeket „húsos” elnevezéssel adják, feltéve, hogy egyértelműen vegetáriánusnak nevezik őket.

Francesca Gallelli, a Good Food Institute Europe közszolgálati tanácsadója a következőket mondta: „Egyértelmű, hogy a „húsnak hangzó” kifejezések betiltása közvetlenül károsítja az olasz vállalatokat, amelyek kénytelenek lennének megfelelni egy olyan szabályozásnak, amely bíróság előtt végrehajthatatlanná válhat.”

A növényi alapú vállalatok szerepe

Mivel Olaszország a növényi alapú termékek 3. legnagyobb piaca Európában, ennek a döntésnek a következményei túlmutatnak a pénzügyi aggályokon. Kérdés, hogy az olasz kormány valóban érdekelt-e az ilyen kifejezések címkéken való kitiltásában.

„A minisztérium hajlandósága a szabály felülvizsgálatára nagyon pozitív hír, és reméljük, hogy a fogyasztók és az olasz cégek védelme érdekében hatályon kívül helyezik a szabályt.” – tette hozzá Gallelli. – „A kormányoknak Európa-szerte fel kell ismerniük a növényi alapú vállalatok szerepét az élelmezésbiztonság fokozásában és a robusztus gazdaságok felépítésében.”

Kiemelt kép: Biolab