Lelkesítő előadások és nagy tanulságok: ilyen volt a Konferencia a fenntartható élelmezési rendszerek kialakításáért
November 9-én, csütörtökön tartottuk meg a Konferencia a fenntartható élelmezési rendszerek kialakításáért rendezvényt.
Nagy mérföldkő ez a növényi élelmiszerek érdekvédelme szempontjából, fontos mondatok hangzottak el, nagy felismerések kerültek a publikum elé és számos új kapcsolattal lett gazdagabb mindenki, aki részt vett a konferencián. Minden előadás szinte felsorolhatatlanul sok érdekességgel rukkolt elő, de felhívjuk a figyelmet a NÉGYOSZ kutatására, amelynek eredményét is a konferencián ismertettük – tanulságos részletekkel.
Ez a blogcikkünk most hosszabb a szokásosnál, de érdemes végigolvasni!
Lássuk, milyen előadásokat hallgathattak meg a jelenlévők:
Jogi környezet, nemzetközi fejlemények
Szöllősi Réka, független élelmiszeripari szakértő és tanácsadó előadásában rámutatott arra, hogy a fenntarthatóbb élelmezés nem csupán a környezeti kérdésekre kínál megoldást, hanem számos más probléma kezeléséhez is hozzájárul (egészségügyi, gazdasági). A piac már aktívan követi ezt az irányvonalat, nem csupán jogszabályokon keresztül, ehhez pedig stratégiai szinten kell támogató környezetet biztosítani az élelmiszergazdaság számára. Rendszerszemlélettel és tudatos cselekvéssel más európai országokhoz hasonlóan a magyar élelmiszergazdaság számára is nyílni fognak a lehetőségek.
Mezőgazdaság, élelmiszeripar és klímaváltozás
Vigh Péter, a Másfél fok – éghajlatváltozás közérthetően projektmenedzserének és szerkesztőjének az előadásában a mezőgazdaság, élelmiszeripar és klímaváltozás kapcsolatát részletezte. Magyarország fokozottan kitett a negatív változásoknak. Fontos, hogy egy ilyen rendezvényen ez a téma nagy figyelmet kapjon.
A 2019-ben alapított tudományos ismeretterjesztő platform célja a társadalom közérthető tájékoztatása a kutatók és a média összekötésével, a tudatosságnövelés és aktivizálás. Vigh Péter hangsúlyozta, hogy a táplálkozási kultúra érzelmekre épül, de nem megváltoztathatatlan. A magyar társadalom nyitott a környezettudatos életmód felé, ahol a felmérések szerint az emberek jelentős többsége szeretné környezettudatosabbá tenni az életét. Emellett bemutatta a mezőgazdaság és élelmiszeripar szektor klímaváltozás okozta kihívásait és a szükséges változások irányát. Hangsúlyozta, hogy a változások irányíthatóak, és az élelmiszeriparban tett fenntartható intézkedések pozitív hatással lehetnek a klímaváltozásra és a társadalomra is.
A NÉGYOSZ céljai a növényi alapú élelmiszerek gyártóinak érdekvédelmében
Nagy Ervin, a Növényi Alapú Élelmiszereket Gyártók és Forgalmazók Országos Szövetségének elnöke bemutatta a szövetség munkáját, amelynek célja a növényi alapú élelmiszerek gyártóinak és forgalmazóinak támogatása, valamint a növényi alapú fehérjék elismertségének növelése. A NÉGYOSZ a szakmai és jogi képviseleten túl részt vesz tárgyalásokon, például az árképzéseket érintően a GVH-val, kiemelve a növényi alapú alternatívák fontosságát. A szövetség aktívan dolgozik a növényi termékek ismertségének növelésén és elismertté tételén, valamint közvetíti a legfrissebb tudományos eredményeket a szakmai és a nagyközönség felé. Emellett részt vesz a haszonállat-tartással és fenntartható élelmiszer-ellátással kapcsolatos vitákban, célja pedig az, hogy hatékonyan képviselje a gyártók érdekeit a magyar jogrendszerben.
Vállalati és nemzetgazdasági előnyök – Mivel lehet még érvényesülni a hazai piacon
Berezvai Zombor előadása rámutatott, hogy igazán megéri növényi alapú élelmiszerekbe fektetni közgazdaságilag, és nem csak a fenntarthatóság és a környezetvédelem szempontjából nézve. Konkrét adatok alapján kihangsúlyozta, hogy a növényi alapú élelmiszer kategória nagy hozzáadott értéket tud teremteni kevesebb (állami) támogatással. Számok és diagram segítségével betekintést adott az agrárszektor számára nyújtott állami támogatások megoszlásáról, és az adatokból jól látszik, hogy az állattenyésztés (a konkrét diagram sertéstenyésztőket és tejelő tehenészeteket mutat) gazdasági eredménye még a legjobb években sem jön ki nullára sem. Érdemesebb lenne az eredményesebb zöldség-gyümölcs ágazatot támogatni.
Zombor előadásából még kiemelendő, hogy a növényi élelmiszerek piacán elinduló kkv-knak esélyük van rá, hogy később egy nagyobb cég vagy egy multinacionális vállalat felvásárolja őket és exitáljanak. Történt már ilyen, pl. amikor a Vegetarian Butcher-t megvette az Unilever.
A vegán készételek értékesítése nagyot ugrott, a növényi tej értékesítés folyamatosan nő, a növényi joghurt viszont visszaesett. A növényi tejek piacára nagyon nehéz belépni. Magyarország már eleve el van késve, nincs hazai növényi tej, és ez a vonat már el is ment. A multik növényi tejei már olyan előnyökkel vannak jelen a piacon, amelyekkel szinte lehetetlen versenyezni. Viszont más növényi tejtermék-kategóriánál még van esély a piacszerzésre. Ugyanez a húshelyettesítő termékekre is igaz, jó példa a Vega-Farm, amely egy mini kolbászüzemmel indult, mára viszont akkorát fejlődtek, hogy egy jóval nagyobb üzembe kellett költözniük. Termékeik jelen vannak az összes bioboltban, de általában még a nem bio üzletláncokban is elérhetők. Ez is mutatja, hogy ezen a piacon még van növekedési potenciál.
Táplálkozástudományi fejlemények a növényi étrenddel kapcsolatban
Dr. Szabó Zoltán dietetikus, orvos, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa és a A húson túl táplálkozási tanácsadó oldal szerzője előadását azzal kezdte, hogy elmondta, a jól összeállított növényi alapú étrend minden életkorban és minden állapotban (beleértve a csecsemőkort, a várandósság és a szoptatás időszakát, valamint az idős kort is) megfelelő és egészséges. Sőt, a várható élettartamra, a betegségek gyógyítására és a sportteljesítmény növelésére is kedvező hatásokat állapított meg. Természetesen néhány alapszabályt érdemes betartani, kiemelte pl. a D-vitamint, amelyet szerinte a teljes lakosságnak szednie kellene, függetlenül attól, hogy növényi étrenden él-e, valamint a B12 szerepét. A fehérjehiány a szakértő szerint a nyugati társadalomban lehetetlen, ha elég kalóriát viszünk be, akkor elegendő fehérjéhez jut a szervezetünk. Ezzel a fehérje komplettálásának szükségességét is cáfolta.
Fogyasztói viselkedéskutatás eredménye: gyorsan nő a húselhagyók száma
A NÉGYOSZ nemrégiben elkészítette nagy elemszámú fogyasztói viselkedéskutatását, amelynek eredményét Miskolczi István, a NÉGYOSZ ügyvezetője ismertetett.
A felmérésből kiderült, hogy a magyar fogyasztók számára a fő tényező, ami alapján ételt választanak, az ár. Ezért nem elegendő csak az állatjóléttel és a fenntarthatósággal foglalkozni, hiszen nem fogják a növényi termékeket megvenni, ha nem tudják megfizetni. Ezután következik az íz, a textúra és a kíváncsiság. Az állatvédelem, az egészség vagy a környezetvédelem hátrébb szerepelnek a sorban.
A válaszadók 25%-a mondta, hogy biztosan nem fogja a jövőben a növényi helyettesítő termékeket választani, és mindössze 4+6% azok aránya, akik biztos vagy valószínű, hogy ezeket a termékeket fogják keresni. Amikor viszont a tejtermékek, hús és tojás elhagyásáról külön kérdeztük a felmérés résztvevőit, az eredmény azt mutatta, hogy a húsfogyasztás csökkentése a legsikeresebb, többen hajlanak arra, hogy lemondjanak róla, mint a többi állati eredetű termékről.
Érdekes adat még, hogy azok túlnyomó többsége, akik flexitáriánusoknak vagy vegetáriánusoknak, vegánnak nevezték magukat, az utóbbi 24 hónapban, vagy maximum 2-5 éve váltott erre az étrendre. Illetve magas azok aránya is, akik kevesebb mint 6 hónapja tartják fenn jelenlegi étrendjüket. Tehát látható, hogy ez egy friss, rapid módon gyorsuló trend.
A NÉGYOSZ tervei között szerepel a Z-generáció fogyasztási szokásainak és döntéseinek rendszeres monitorozása.
Egy magyar család útja a gabonakolbász gyártásáig
A mezőhegyesi Vega-Farm termékei ma már közismertek a növényi alapú élelmiszereket vásárlók körében. Vajda Mónika mesélte el történetüket, amely úgy kezdődik, hogy édesanyja vegetáriánus volt, de hiányoztak neki a megszokott ízek, édesapja viszont a húsiparban dolgozott és ismerte a hústermékek előállításának minden részletét. Így jött létre a gabonakolbászuk, amely sikerré nőtte ki magát, reklám nélkül ért el nagy bevételnövekedést és széles körű ismertséget.
Termékeik összetételében törekednek a tisztaságra, az adalékmentességre. Így csak értékes gabonákból és fűszerekből áll a kolbászuk.
A siker mellett természetesen nehézségek is akadnak, főleg a termékek elnevezésének lehetőségében szeretnének változást elérni. Jelenleg a törvénynek megfelelés kényszere szülte, hogy gabonakolbászaikat Lencse Gyurkának vagy Gabona Rolinak hívják.
Minden önkéntesnek, látogatónak és előadónak köszönjük ezt az inspiráló napot!