Hírek
Megvalósulhat-e az élelmiszer ÁFA-kulcsok reformja?

Megvalósulhat-e az élelmiszer ÁFA-kulcsok reformja?

A fenntartható és egészséges élelmiszerek megfizethetősége kulcsfontosságú társadalmi és gazdasági kérdés. Egy nemrégiben készült tanulmány az ÁFA-kulcsok reformját javasolja, hogy elősegítse a fenntartható táplálkozási szokások elterjedését és csökkentse az egészségügyi terheket. A kutatás szerint a hús- és tejtermékek teljes ÁFÁ-jának megtartása mellett a gyümölcsök és zöldségek esetében 0%-os ÁFA-kulcs alkalmazása javíthatná a fogyasztói választásokat, és ez jelentős környezeti és egészségügyi előnyökkel is járna. De vajon tényleg elérhetőek ezek a változások? Cikkünkben bemutatjuk a tanulmány eredményeit, a várható hatásokat, és a magyarországi helyzetet is.

Egy tanulmány a fenntartható élelmiszerek megfizethetőségéért az ÁFA-kulcsok reformját javasolja

Egy tanulmány, amelyet az Environmental Change Institute és az Oxford Martin School kutatói vezettek, azt javasolja, hogy az élelmiszerek hozzáadottérték-adókulcsait (ÁFA) egészségügyi és környezeti szempontok alapján határozzák meg – írta a Vegconomist.

A szerzők azt javasolják, hogy a hús- és tejtermékekre teljes ÁFA-kulcsot alkalmazzanak, míg a gyümölcsök és zöldségek esetében 0%-os kulcsot. Szerintük ez segítené a fogyasztókat egészségesebb és fenntarthatóbb étrendek választásában. Várhatóan a gyümölcs- és zöldségfogyasztás heti 1 adaggal nőne, míg a húsfogyasztás ugyanennyivel csökkenne.

A kutatók becslése szerint ezzel az üvegházhatású gázok kibocsátását évi 50 millió tonnával lehetne csökkenteni, ami Skócia és Észak-Írország kibocsátásainak felel meg. Az agrárterületek iránti kereslet 70 000 km²-rel csökkenne – egy Írországgal megegyező területtel – annak ellenére, hogy a gyümölcs- és zöldségtermesztés növekedne. Ezek a reformok továbbá évente 170 000-rel csökkenthetik az étrendhez kapcsolódó megbetegedések – például szívbetegségek, stroke és cukorbetegség – számát az Egyesült Királyságban és az EU-ban.

A szerzők úgy vélik, hogy a reformok végrehajtása esetén a fogyasztók bizonyos hús- és tejtermékeket gyümölcsökkel és zöldségekkel helyettesítenének, így az étrendjük összköltsége hasonló maradna. Ugyanakkor az adóbevételek növekednének, amelyeket a kormányok máshol is felhasználhatnának, ami az Egyesült Királyság GDP-jének 0,6%-os növekedését eredményezné.

A zöldség-gyümölcs ÁFÁ-jának leszállítása is időről időre felbukkanó téma hazánkban
A zöldség-gyümölcs ÁFÁ-jának leszállítása is időről időre felbukkanó téma hazánkban / Fotó: Pixabay

Az adórendszerek nem alkalmasak a célra?

A magasabb kibocsátású élelmiszerekre kivetett magasabb adókulcsok koncepciója nem új ötlet. 2020-ban az Egyesült Királyság Éghajlatváltozási Egészségügyi Szövetsége már javasolta a hús adóztatását a fogyasztás csökkentése érdekében. Dale Vince, az Ecotricity megújulóenergia-cég alapítója és az Egyesült Királyság Munkáspártjának jelentős adományozója, szintén szorgalmazta a vörös húsok adóztatását tavaly. Eközben Dánia bejelentette, hogy bevezeti a világ első szén-dioxid-adóját az állatállomány kibocsátására.

„Ami az élelmiszert illeti, az EU-ban és az Egyesült Királyságban az adórendszerek jelenleg nem alkalmasak a célra” – mondta Marco Springmann professzor, a tanulmány vezető szerzője. „Sürgősen szükség van egy olyan modern adórendszerre, amely megbirkózik az élelmiszerrendszer kritikus egészségügyi és környezeti kihívásaival. Az ÁFA-kulcsok egészségügyi és környezeti hatásai alapján történő módosítása olyan jó, mint egy veszteségmentes politika, miközben előnyöket kínál a közegészségügy, a környezet és még az állami bevételek számára is.”

Szlovákiában 2025. január 1-jétől az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsa 10%-ról 5%-ra csökkent
Szlovákiában 2025. január 1-jétől az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsa 10%-ról 5%-ra csökkent / Fotó: Pixabay

Magyarországon is lenne igény az élelmiszerek ÁFA-reformjára

Magyarországon az élelmiszerek hozzáadottérték-adója (ÁFA) terméktípusonként eltérő:

  • 5%-os ÁFA-kulcs vonatkozik egyes „alapvető” élelmiszerekre, mint például a húsfélék és a tej.
  • 18%-os ÁFA-kulcs érvényes a tejtermékekre, ízesített tejekre, a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékekre.
  • 27%-os ÁFA-kulcs alá esik minden egyéb élelmiszer, beleértve a cukrot, lisztet és étolajat.

Fontos megjegyezni, hogy az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsai országonként jelentősen eltérnek. Például Írországban, az Egyesült Királyságban és Máltán 0% az alapvető élelmiszerek ÁFA-ja, míg Magyarországon ezekre általában 27% vonatkozik. Szlovákiában 2025. január 1-jétől változtak az általános forgalmi adó (ÁFA) kulcsai, ennek részeként az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsa 10%-ról 5%-ra csökkent. A szlovák kormány nyilvánosságra hozta az alapvető élelmiszerek listáját, amelyekre az 5%-os ÁFA-kulcs vonatkozik. Ezek közé tartoznak a kenyerek, a tej, vaj, tojás, hús, az olaj és a zöldségek. Tehát ez még nem a cikkünk elején említett tanulmány által bevezetésre ajánlott ÁFA-reformba tartozó termékek körére vonatkozik.

A hús 5%-os ÁFÁ-jának bevezetése óta a zöldség-gyümölcs ÁFÁ-jának leszállítása is időről időre felbukkanó téma hazánkban, áttörés azonban ezen a téren még nem történt. Sokan szkeptikusak és úgy vélik, egy esetleges ÁFA-csökkentés a termelőknek kedvezne, de nem jutna el a fogyasztókhoz, tehát a kiskereskedelmi árakat nem csökkentené.

Fontos cél a növényi eredetű termékek ÁFA-szintjének csökkentése
/ Fotó: Pixabay

A NÉGYOSZ álláspontjának képviselete

A NÉGYOSZ Manifesztója tartalmazza, milyen intézkedéseket tartunk megfelelőnek illetve szükségszerűnek a növényi alapú táplálkozás magyarországi elterjedésének támogatására. Ezek között szerepel az európai uniós tagállamok nagy többségének gyakorlatához hasonlóan, gazdasági kutatókkal, intézményekkel egyeztetések kezdeményezése, hogy milyen ütemben lehet elérni a növényi eredetű termékek jelenlegi ÁFA-szintjének csökkentését (legalább 18%-ra).

Ha egyetértesz a NÉGYOSZ Manifesztó céljaival, ide kattintva támogasd munkánkat aláírásoddal!

A NÉGYOSZ 2025. január 14-én részt vett a NAK (Nemzeti Agrárgazdasági Kamara) Mentes Munkacsoportjának ülésén. Az ülésen fontos előrelépések történtek. Az elsődleges természetesen a munkacsoport megalakulása volt. Az esemény a létszámát illetően is kiemelkedően eredményes: közel 60 fő részvételével rekord méretűvé nőtt a munkacsoport. Ez egyértelmű üzenet volt a vezetőség számára is, hogy mekkora az igény a közös munka iránt.

A tagok 3 kiemelkedő területet határoztak meg jövőbeni munkájuknak:

  1. Edukáció,
  2. Adóterhek és
  3. Piackutatás.

A legkiemeltebb szerepet az Edukációnak szánják, a Piackutatás pedig támogatója lesz az Edukáció és az Adóterhek csoport munkájának. A NÉGYOSZ mindhárom munkacsoportban képviselteti magát, de a fókuszt az Edukáció és az Adóterhek csoportokra helyezzük.

A NAK Mentes Munkacsoport ülése a NÉGYOSZ részvételével, a témák között az élelmiszer áfájának csökkentése
A NAK Mentes Munkacsoport ülése a NÉGYOSZ részvételével / Fotó: Lévai Zsolt, NAK

Adóterhek és NETA

Az ÁFA csökkentésnek,ha rövidtávon nem is feltétlenül van realitása, arról konszenzus született, hogy a hosszú távú folyamat elindításának most van itt az ideje. A munkacsoport továbbá több terméket is szeretne kivenni az egészségtelen ételekre, italokra kivetett NETA (népegészségügyi termékadó) hatálya alól, a NÉGYOSZ képviselte, hogy a növényi italok is kerüljenek fel erre a listára. Ezzel kapcsolatban optimista volt a hangulat, ez a téma előtérbe fog kerülni.

További témák és napirendi pontok

A napirendi pontok között szerepelt többek között az exportpiaci lehetőségekről és az Agrármarketing Centrummal való együttműködésről szóló tájékoztatás, az ételallergiák kezelését célzó képzési fejlesztések, valamint a gluténmentes kiadvány frissítése.