Hírek
Vegán január – Magyarországon 5. alkalommal

Vegán január – Magyarországon 5. alkalommal

A Veganuary (vegán január) egy non-profit szervezet, amely 2014 januárjában indult útjára az Egyesült Királyságból. Célja – a már sokak által kedvelt 30 napos kihívások mintájára – a vegán életmód, és azon belül a növényi étrend megismertetése az emberekkel. A szervezet rengeteg információval és gyakorlati tippel látja el az érdeklődőket, ezzel buzdítva őket arra, hogy próbálják ki, a vegán életmódra átállás milyen egyszerű és élvezetes lehet.

A kihívás azért Veganuary (vegan + january) névre keresztelt, mert minden év első hónapjában kap nagy publicitást, de valójában az egész év során elérhető. A január az újrakezdés, az „idén jobban fogom csinálni” és a fogadalmak időszaka, így az időzítés tökéletes, minden bizonnyal ilyenkor ér el a legtöbb fogyasztóhoz.

Az egyesült királysági kezdeményezést mára számos ország elindította a saját nyelvén. 2023-ban a kezdeményezésnek több mint 700 000 hivatalos feliratkozóval büszkélkedhetett, de valószínű, hogy ennél még sokkal többen vettek részt a kihívásban (a feliratkozók családtagjai, barátai stb.).

Vegán január Magyarországon

A magyarországi Veganuart idén 5. alkalommal rendezi meg a Prove.hu. Az érdeklődők száma évről évre nő, nem kis lépésben. Az előző évben már 15 ezer magyar iratkozott fel, 5 éves összesítésben pedig már 81000+ követőnél tart a kihívás.

„Megmutatjuk, miért egyre népszerűbb világszerte a vegán életmód. Többféle mintaétrenddel, napi útmutatókkal, érdekes filmekkel, hasznos konyhatippekkel és egy befogadó közösséggel segítjük az utad. Ha szereted az állatokat, tenni akarsz a környezetért, egészségesebb akarsz lenni, vagy csak finom ételeket ennél, ez a kihívás neked való. Bármilyen tempóban is haladsz és akármilyen motivációval, a Veganuár alatt végig támogatni fogunk, mert nem az a cél, hogy rosszul érezd magad, hanem hogy jobban, mint valaha.”

– foglalja össze a lényeget a Prove.hu Veganuar weboldala.
Növényi alapú étel, Veganuary 2024
Zöldséglevesek, krémlevesek végtelen variációban fogyaszhatóak / Fotó: pixabay

Cégek, márkák, szervezetek is csatlakoztak

Az egyéni érdeklődők mellett különböző vállalatok is elkezdtek csatlakozni, és januárra időzítik azokat a kampányaikat, amikor kiemelik kínálatukból a növényi alapú, vegán termékeiket, külön katalógust, akciót szentelnek nekik. Elsősorban élelmiszeripari gyártók, kereskedők és vendéglátóhelyek csatlakoznak a vegán januárhoz, támogatva fogyasztóikat a növényi alapú fogyasztásra.

A Lidl szupermarketlánc itthon is országosan egy szintre hozta jó néhány vegán terméke árát a nemvegán megfelelőjével. A felvágottaktól a fagyasztott lasagne-ig számos fogyasztási cikk esetében szűnt így meg az az érv, hogy a növényi választásért mélyebben kell a zsebbe nyúlni.

Növényi alapú étel, Veganuary 2024
A zöldségekkel töltött gombafej is egy lehetőség a sok közül a Veganuary hónapban / Fotó: pixabay

A Nestlé dietetikus támogatásával ad tippeket és tudnivalókat a növényi étrenddel ismerkedni kívánók számára, a Nosalty receptmegosztó oldal pedig szintén cikkeket, receptkiemeléseket szentel a vegán január témájának, buzdítva a hobbiszakácsokat, hogy próbáljanak ki minél több vegán ételt. Az Unilever The Vegetarian Butcher termékeivel igyekszik megszólítani közönségét, elsősorban az étteremtulajdonosokat. Receptkönyvet tett közzé, közösségi média felületet tart fenn az érdeklődőknek, és arra ösztönzi a vendéglátóhelyeket, hogy használják ki a fogyasztók év eleji mentalitását, ezzel akár új vendégeket szerezve is.

Bizonyára még hosszú a csatlakozók sora, és ez, valamint a résztvevő fogyasztók számának évről évre történő növekedése jelzi, hogy a növényi élelmiszereknek egyre nagyobb az elfogadottsága, egyre nagyobb rájuk az idény.

Kiemelt fotó: pixabay