Hírek
Megugrott a növényi alapú termékek iránti kereslet januárban

Megugrott a növényi alapú termékek iránti kereslet januárban

Az utóbbi években világszerte egyre több élelmiszerbolt-hálózat bővíti növényi alapú termékkínálatát, és különböző kampányokkal ösztönzi a fogyasztókat ezek kipróbálására. A január hónap különösen kiemelt időszak ebből a szempontból, hiszen ekkor zajlik a Veganuár kihívás, amelyhez számos kiskereskedelmi lánc csatlakozik – nemzetközi szinten is. Az akciók és promóciók hatására sok fogyasztó próbál ki új, növényi alapú élelmiszereket, a kiskereskedők pedig számos országban jelentős eladásnövekedést tapasztalnak ebben az időszakban.

A finn S Group több mint 10%-os növekedésről számolt be

A finn S Group kiskereskedelmi lánc friss jelentése jól példázza ezt a globális trendet: egy sikeres januári kampányt követően jelentős növekedést tapasztalt a tejtermékek növényi alapú alternatíváinak és egyéb alternatív élelmiszerek értékesítésében. – írta a Vegconomist.

Idén a cég kibővítette együttműködését a Vegaanihaaste (ez a finn januári vegán kihívás elnevezése) kezdeményezéssel, amely immár az összes élelmiszerüzletére – S-market, Prisma, Sale és Alepa – kiterjed. A kihívás rekord számú érdeklődőt vonzott.

Ennek eredményeként a növényi alapú tejalternatívák és sajthelyettesítő készítmények eladása több mint 10 százalékkal nőtt januárban az előző év azonos időszakához képest. Eközben a csillagfürtfehérjét kínáló Härkis, és a növényi tej- és sajtalternatívákat gyártó Oddlygood márkák forgalma is több mint 12%-kal emelkedett.

Oddlygood márkájú növényi italok
Oddlygood márkájú növényi italok / Fotó: Oddlygood

A friss és fagyasztott zöldségek, valamint a növényi alapú főzőtermékek iránti kereslet szintén növekedett az előző év januárjához képest. Ezt a „Alle euron hevi” (magyarul: Kevesebb mint egy euró) kampány is támogatta, amely az egy eurónál olcsóbb kilós, csomagos vagy darabos termékeket emelte ki.

Cél a 65%-ban növényi alapú élelmiszerek értékesítése

Az adatok azt mutatják, hogy az S Group közelebb kerül céljához, miszerint 2030 végére az általa értékesített élelmiszerek 65%-a növényi alapú legyen. A vállalat alapító tagja a 2023 végén létrejött Plant Based Food Finland üzleti szövetségnek, amely a növényi élelmiszerek arányának növelését tűzte ki célul a finn élelmiszerrendszerben.

„Az együttműködés és az árkampányok egyértelműen megszólították vásárlóinkat, függetlenül attól, hogy melyik üzletláncba jártak, és januárban sikeresen növeltük a növényi alapú termékek iránti keresletet az előző évhez képest. Szeretnénk csökkenteni a növényi alapú termékek kipróbálásának küszöbét, és segíteni abban, hogy ezek a mindennapok részévé váljanak. Öröm volt látni, hogy a vásárlók januárban változatosabb élelmiszereket vásároltak, és egyre többen kezdték el kipróbálni a növényi alapú termékeket.” – mondta Hans Backström, az S Group élelmiszer-kiskereskedelmi értékesítési igazgatója a Vegconomistnak.

Milyenek a növekedési adatok Magyarországon?

Magyarországon is egyre több üzlet, vendéglátóhely és webshop kapcsolódik be a Veganuárba kínálatuk bővítésével és különleges ajánlatokkal segítve a vásárlókat. Az itthoni piacra vonatkozó konkrét eladási adatokról a Veganuár szervezőjét, Vida Rault kérdeztük, aki elmondta:

„Vannak kereskedőktől adataink, és közülük néhányan komolyabb felmérést is végeztek a fogyasztóik körében a kampány után. Általánosságban azt tudom elmondani, hogy a partnereink többsége tapasztalt jól látható érdeklődés- és forgalomnövekedést a vegán termékek iránt a Veganuár időszaka alatt. A saját méréseik szerint több cégnél is tapasztalható 10% vagy afeletti növekedés. Valamint több ezer résztvevő használt fel exkluzív kuponokat és élt a kedvezményekkel, amelyeket most először kínáltunk a résztvevők számára.”

Kiemelt kép forrása: S Group