A legvegánbarátabb szupermarket Belgiumban
A BE Vegan és a ProVeg Belgium által végzett közelmúltbeli tanulmány szerint az Albert Heijn Flandriában és Brüsszelben a legkiterjedtebb vegán kínálattal rendelkező szupermarketlánc. Az elemzés 6 nagy áruházláncban értékelte a növényi alapú termékek elérhetőségét: Lidl és Aldi, Albert Heijn, Delhaize, Carrefour, Colruyt.
Figyelemre méltó növekedés
Az Albert Heijn vezeti a ranglistát, a Delhaize a 2., és figyelemre méltó, hogy a Colruyt feljött a 3. helyre, és először előzte meg a Carrefourt.
„Főleg a növényi alapú készételválaszték növekedése teszi a Colruyt a harmadik helyre. A Colruyt a hús- és halhelyettesítők terén is felzárkózik, 2022 óta 30%-kal nőtt, a növényi felvágottak és kolbászfélék esetében pedig megduplázódott a kínálat. A vegetáriánus termékek széles skálája is teljesen növényi alapúvá vált 2022 óta” – áll a sajtóközleményben.
A 2023-as rangsor nagyrészt az előző éve eredményeit tükrözi, kivéve, hogy a Colruyt megelőzte a Carrefourt. Az Albert Heijn továbbra is jeleskedik a vegán cukrásztermékek és vegán tejtermék-helyettesítők szegmenseiben.
A Lidl és az Aldi is bővítette növényi alapú termékkínálatát
Annak ellenére, hogy a többi szupermarkethez képest kisebb a választék, a Lidl jól teljesít a szószok, mártogatósok, kenhető ételek és rágcsálnivalók kategóriájában, míg az Aldi erőssége a hús- és tejpótló termékekben rejlik.
A Lidl Belgium különösen azzal járult hozzá a piac növekedéséhez, hogy tartósan csökkentette a növényi alapú alternatívák árait, hogy a húsos társaikkal való árparitást érje el, miután más európai országokban, például Ausztriában, Dániában és nálunk, Magyarországon is az ehhez hasonló lépések sikerrel jártak. Az árváltozásokat követően a Lidl-ben több mint 30%-kal nőtt a vegán termékek értékesítése.
Termékcímkézési gyakorlatok
Ami a termékek címkézését illeti, a Carrefour szisztematikusan használja a hivatalos V-címkét a növényi alapú termékekre. A növényi alapú lehetőségeket kereső fogyasztók segítése érdekében az Aldi és a Lidl is növeli ennek a címkének a használatát.
Az Albert Heijn erősségei
A szupermarketlánc ambiciózus célokat tűzött ki növényi alapú kínálatának bővítésére azzal a céllal, hogy 2030-ra a fogyasztói fehérjék 60%-a növényi eredetű legyen. Ez magában foglalja:
- az alternatív húskészítmények számának megduplázását,
- a hagyományos hústermékekkel megegyező vagy alacsonyabb árakkal,
- és több mint 150 új növényi alapú termék bevezetését a jelenlegi több mint 1000 termékből álló kínálatába.
A lánc saját márkája, az AH Terra több mint 200 terméket tartalmaz, amely a legnagyobb és legváltozatosabb áruházláncok választékához hasonló mértékű.
A vállalat legfrissebb fenntarthatósági jelentéséből kiderül, hogy a fehérjeértékesítésének 44,1%-a tavaly növényi eredetű volt, szemben a 2022-es 42,6%-kal. Ez a növekedés rámutat a növényi alapú élelmiszerek iránti növekvő keresletre kulcsfontosságú piacain: Németországban, Belgiumban és Hollandiában.